Educatie



Ook kinderen houden van kunst
Kunst kijken en van kunst genieten… daar kun je niet vroeg genoeg mee beginnen. Om basisschoolkinderen meer bij kunst te betrekken, bieden we een multimediaal leerpakket dat docenten op scholen met de kinderen kunnen uitvoeren.

Het werkpakket bestaat uit een natuureducatie opdracht voor de bovenbouw en een kunsteducatie opdracht voor de onderbouw. Per tentoonstelling maken we ook een virtuele tour door de galerie met uitleg van de kunstwerken door galeriehouder Joost.

Het werkpakket dat wordt opgestuurd, bestaat uit informatie en werkvormen voor de docent en is goedgekeurd door de VONKC, de Vereniging voor Onderwijs in Kunst en Cultuur. Uiteraard kunnen docenten bij de lessen gebruikmaken van de informatie op onze website, zoals ons archief over tentoonstellingen en kunstenaars.

Scholen zijn ook van harte welkom om Het Kunstgemaal
te bezoeken. We verzorgen een speciale rondleiding met lunch.

Heb je vragen?
Mail via info@hetkunstgemaal.nl of bel 0575 - 47 25 50 (woensdag, donderdag en vrijdag telefonisch bereikbaar).
Prijzen zijn marktconform.


Thuis kijken naar kunst
Het Kunstgemaal biedt voor kunstliefhebbers thuis programma’s voor verschillende leeftijden. We hebben Kijkwijzers ontwikkeld over schilderijen, tekeningen en foto’s (tweedimensionale kunst) en over beelden en design (driedimensionale kunst). Je kunt de Kijkwijzers hieronder gratis downloaden.

Kijkwijzers voor 6- tot 10-jarigen:
Kijkwijzer Schilderijen, tekeningen en foto's
Kijkwijzer Beelden en design

Kijkwijzers voor 10- tot 12-jarigen:
Kijkwijzer Schilderijen, tekeningen en foto's
Kijkwijzer Beelden en design



Ons Mini Museum



Hoe maak je een tentoonstelling?
Educatieve opdracht bij het Kunstgemaal & voor in de Klas. 1,5 uur Kunstgemaal en ongeveer 1,5 uur in de Klas.

Lessenserie begint met een bezoek aan het Kunstgemaal en eindigt met een eigen mini museum ontworpen door de klas. Bij het bezoek gaan we samen bekijken wat er allemaal wordt gedaan om een tentoonstelling mogelijk te maken.
Daarna is het de taak aan de klas om een tentoonstelling te maken! Een deel van deze opdracht zullen wij doen in het Kunstgemaal en een ander deel zal in de klas worden uitgevoerd.

In het Kunstgemaal:
Samen met de kijkwijzers gaan we in groepjes door de tentoonstelling. Daarna gaat de klas samen met de kunstdocent een gesprek voeren over de kunstwerken. Daarbij bespreken we de vragen: Wanneer is iets kunst? En wanneer mag het in een galerie of museum hangen? Wie werkt er bij een museum of galerie? En wat is het verschil eigenlijk?

De kunstdocent legt de opdracht uit aan de klas en verdeeld de klas in twee groepen. De makers en de bouwers. De makers zullen op school de kunstwerken en de flyer voor het museum maken en de bouwers zullen het museum bouwen en de werken ophangen! Voordat het zover is zal de kunstdocent in het Kunstgemaal al wel samen met de klas de naam van de tentoonstelling bedenken. Dit is heel belangrijk, want dit zal de inspiratie voor de kunstwerken worden. 
In de klas: In de klas zullen de leerlingen in de twee groepen aan de werkbladen en opdrachten werken die voor de bouwers en makers zijn gemaakt. 
Na afloop: Na afloop mag het museum worden tentoongesteld in het Kunstgemaal met een feestelijke opening.


Kinderkunstroute



Speciaal voor een plek een kunstwerk maken
Educatieve opdracht bij het Kunstgemaal gegevendoor de kunstdocent. Ongeveer 2 uur.

De uitleg
  • Wat is kunst? Wat zijn voorbeelden van kunst die je kent?
  • Waar vind je kunst? Wat zijn plekken waar je kunst tegenkomt?
  • Bekende plekken waar je kunst tegen komt: Museum & Gallerij
  • Ben jij kunst wel eens op straat tegen gekomen? Of tijdens een wandeling?

Als we een paar voorbeelden hebben besproken, zullen we kijken naar kunstenaars die kunst maken speciaal voor een bepaalde plek. (Site-specific Art). Een mooi voorbeeld uit de buurt is Florentijn Hofman met het feestvarken in Arnhem. Ook de volgende kunstenaars zullen we bespreken:

Florentijn Hofman
Ugo Rondinone
Sheila Hicks

Als we de voorbeelden bekijken gaan we ons voorstellen hoe het zou zijn om dit zomaar in de natuur of de stad tegen te komen. Zou het verrassend zijn? Misschien wat gek? Zouden we meteen denken dat het kunst is? Wat zou je heel spannend vinden om tegen te komen? En wat zou je heel grappig vinden? In het begin van deze opdracht gaan de leerlingen samen met de kunstdocent brainstormen over soorten kunst en waar je kunst kunt vinden. Vragen zoals deze zullen aanbod komen:
Als we de voorbeelden bekijken gaan we ons voorstellen hoe het zou zijn om dit zomaar in de natuur of de stad tegen te komen. Zou het verrassend zijn? Misschien wat gek? Zouden we meteen denken dat het kunst is? Wat zou je heel spannend vinden om tegen te komen? En wat zou je heel grappig vinden?


Kunststudenten



Ideeën en thema ́s:

BAK-Utrecht: Hoe bereken ik een eerlijke prijs voor mijn kunst of diensten?

Cultuurmakelaar/Stadskracht Arnhem: Ik heb een cultureel initiatief, waar moet ik zijn om geld aan te vragen?

The Artist and The Others: Hoe lees ik een open call? Of een AIR programma? Hoe zet ik een professioneel portfolio in elkaar? (Jessica Capra van the artist and the others ken ik goed, zij woont ook in München)

SLAK: Atelier opties in Arnhem/regio

Algemeen:
Hoe vraag ik subsidie aan voor projecten?
Moet ik meedoen aan Art Fair ́s? Hoe meld ik me aan? Welke zijn er in Nederland?
Hoe maak ik mijzelf het beste zichtbaar voor galeriehouders?
Hoe gebruik ik Instagram als kunstenaar?
Hoe zoek ik naar de juiste AIR programma ́s? (programma ́s met ruimte voor gezinnen bijvoorbeeld)
Je bent een tijd niet meer actief geweest in de kunstwereld als kunstenaar (Bijvoorbeeld door kinderen te hebben gekregen) Hoe kan je het beste weer actief/zichtbaar worden?
Portfolio review van curators


︎Exposities

︎Archief exposities







Postadress in Amsterdam
Bloemstraat 88, 1016LG Amsterdam






RSIN nummer: 850903373
K.v.K. nummer: 53500059